De Federatie voor de Nederlandse Bakkerij Sector (FNBS) is opgericht als koepelorganisatie en belangenbehartiger voor de Nederlandse bakkerijketen. “Samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid is cruciaal voor de toekomst. Daarbij hebben we alle ketenpartners keihard nodig”, vertellen FNBS-voorzitter Hanno Spanninga en bestuurslid Janet Spiering.
De FNBS heeft voorlopig drie speerpunten benoemd: onderwijs, instroom en duurzame inzetbaarheid. Daarbij gaat het om drie niveaus: landelijk, regionaal en lokaal. Hanno: “Op landelijk niveau gaat het over strategie en op lokaal niveau om de individuele bakkers, die hun best moeten doen om een zo fijn mogelijke werkomgeving aan te bieden. Onze grootste focus ligt momenteel op regionaal gebied. Hiervoor zoeken we samenwerking met regionale verbanden. De Food Innovation Academy in Vlaardingen en Bakery Sweets Center in het noorden van het land zijn prachtig mooie voorbeelden. Met Beet! (Brabant Eet!) en de Food Academy Nijkerk (FAN) zoeken we naar samenwerkingen in Zuid- en Midden-Nederland.”
Belang van de Federatie
Hoe belangrijk is de Federatie? Janet: “Wij denken dat een samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs cruciaal is voor de toekomst van de bakkerijsector. We moeten ervoor zorgen dat de onderwijsprogramma’s aansluiten bij de banen en de studenten geënthousiasmeerd worden voor een vakgebied dat super-interessant is.”
‘We moeten ervoor zorgen dat de onderwijsprogramma’s aansluiten bij de banen en de studenten geënthousiasmeerd worden voor een vakgebied dat super-interessant is’
De focus ligt op het aantrekken en het behoud van medewerkers in de sector, benadrukt Hanno. “Mochten er in de toekomst andere uitdagingen op ons pad komen, dan kunnen we daar eveneens op inspelen. We doen alles in het belang van de ondernemers in de sector. De rode draad is: hoe zorgen wij voor een gezonde sector, nu en in de toekomst?”
Nationaal Bakkerijcongres
Het is een tijdje stil geweest rond de federatie. Dat wil echter niet zeggen dat er niets is gebeurd. “Het is een uitdaging om mensen te mobiliseren, maar het idealisme is nog steeds even sterk. Bovendien, het ontwikkelen van deze samenwerking heeft, en iedere bakker zal dat beamen:net als een goed deeg tijd nodig.”
Inmiddels is de tijd volgens het bestuur rijp om naar buiten te treden. “We zijn gestart met het plaatsen van berichten op onze website en we versturen periodiek een nieuwsbrief waarin we een update geven van onze vorderingen.” Het eerste grote event op de planning: het Nationaal Bakkerijcongres op woensdag 2 oktober in de Food Innovation Academy in Vlaardingen.
Kansen
Naast alle uitdagingen in de sector zijn er ook kansen. “Brood en banket staan bij de consument hoog aangeschreven. Dat blijkt uit ieder onderzoek”, weet Janet. “We hebben een enorm sterk product en een ontzettend goed imago. Dat willen we borgen voor de toekomst.”
‘We hebben een enorm sterk product en een ontzettend goed imago. Dat willen we borgen voor de toekomst’
Hanno vult aan: “Het vieren van het goede van het leven is een belangrijk ingrediënt voor onze sector. Dat begint bij de geboorte met de beschuit met muisjes en dat eindigt bij de dood met het plakje cake, of lekkere patisserie. Onze lekkernijen spelen een essentiële rol in het leven van de Nederlandse bevolking.”